Koppeling / Montage-onderdelen Motor onderdelen
Koppeling / Montage-onderdelen voor Top motorfietsmerken
De koppeling van een motor zet het koppel over van de aandrijving naar de transmissie. Hierdoor kan men goed schakelen, waardoor men de snelheid van de motor kan aanpassen.
De diverse soorten koppelingen voor de motor:
- Nat. Deze ziet men vaak bij wegmotoren. Ze zijn voorzien van een smeermiddel. Dit zorgt voor het soepel schakelen van de versnellingen en daarnaast zullen de motoronderdelen niet te warm worden. Het minpunt van dit systeem is dat er met regelmaat onderhoud gepleegd moet worden. Om de zoveel tijd moeten de filters van de transmissie en de versnellingsbak verwisseld worden. Dit soort onderdelen gaan meer dan 100.000 kilometer mee.
- Droog. Men gebruikt dit soort vooral bij racemotoren en minder vaak voor normale wegmotoren. Middels zeer hoge frictie kan men zeer snel schakelen. Deze flinke wijziging in de snelheid is zeer lastig voor een beginnende rijder. Het minpunt is dat de onderdelen niet zo goed tegen de hitte kunnen en dat door het schuren slijtage ontstaat. Dit type gaat ongeveer 90.000 tot 100.000 kilometer mee.
De meest significante onderdelen van de koppeling van de motor
- Korf. Deze lijnen de diverse onderdelen op de juiste manier uit zodat ze een goed contact maken.
- Platen. Dit systeem bevat wisselende onderdelen van dit type:
- Staal. Dit zijn platen die glad zijn en aan de binnenzijde zitten nokken.
- Frictie. Deze hebben nokken aan de buitenkant en de voering is gemaakt van een materiaal dat schurend is zodat er wrijving gebeurt.
- Veren. Ze zorgen voor de druk tussen de frictieplaten de het staal.
- Pakkingen. Zorgen voor een goede afsluiting zodat er geen kleine deeltjes naar binnen komen die kunnen gaan schuren.
- Bevestigingen. Deze bevatten onder andere rollagers waardoor de as bij de ingang verbonden wordt met de reductor.
U bent in staat om online een koppelingsset voor een motor te kopen. Deze bevatten alle benodigde onderdelen en ook nog eens wrijvingsplaten en veren.
Mankementen: de symptomen en oorzaken
- De platen slijten. Dit kan gebeuren door het verkeerd omgaan met de motor. Bij een gemiddeld aantal toeren zal de dynamiek van de motor minder zijn. Ook kan het gebeuren dat de motor als gaat rijden terwijl u de koppeling helemaal in hebt getrokken.
- Het minder stijf worden van de veren. Meestal wijst dit op het minder sterk worden van het metaal. De transmissie zal minder goed werken.
- Koppelingsplaten die vastgeplakt zitten. Dit kan voorkomen als de motor een lange tijd heeft stil gestaan terwijl het koud was. Zo’n mankement zorgt ervoor dat men de koppeling niet helemaal kan indrukken. Als het niet lukt om het mankement te verhelpen door de koppeling meermaals te bedienen, moet u deze verwisselen.
Adviezen voor het verwisselen en onderhouden van de koppeling van de motor
- Men adviseert om dit in een garage te laten verwisselen. Het is een lastige procedure en u moet erg veel kennis hebben. De kabel moet namelijk afgesteld worden, en daar is de nodig kennis voor nodig.
- Mochten er nieuwe elementen in het systeem geplaatst moeten worden, let er dan op dat u de bevestigingen en pakkingen controleert. Dit soort onderdelen moet u met een bepaalde kracht vastzetten. De fabrikant van de motor schrijft dit voor.
- Een motor met een kapotte koppeling, kan niet worden bereden. Hierdoor zouden de smeermiddelen kunnen vervuilen en kan het motorblok stukgaan.
AUTODOC: louter uitstekende onderdelen voor de motor
Via onze online winkel ziet u vele kortingsacties op onderdelen voor de koppeling van de motor voor zeer scherpe prijzen. Als u lid wordt van AUTODOC kunt u nog veel mer geld besparen.
Nieuwe motorfietsonderdelen in het assortiment
We raden onze bestsellers aan in de categorie Koppeling / Montage-onderdelen. De volgende wisselstukken voor motorfiets werden het vaakst besteld door onze klanten.